۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۵۶۶۰۵
حجت الاسلام محققی تأکید کرد؛

کاریکاتور غربی "اسلام" را هدف گرفته است | زبان طنز فرصتی برای تقویت بنیان‌های اجتماعی

مدیرعامل خبرگزاری رسا بر ضرورت تقویت طنزنویسی از سوی نویسندگان حوزوی تأکید کرد و گفت: با استفاده از طنز می توان قدرت حاکمیت اسلام را تقویت و روحیه دشمن را تضعیف کرد.
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محققی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی در نخستین نشست طنزنویسان حوزوی که در سالن کنفرانس خبرگزاری رسا برگزار شد، بخشی از شعر «مولا ویلا نداشت» نوشته علیرضا قزوه را قرائت کرد و با اشاره به اینکه 10 فرم برای انتقال مفاهیم توسط اساتید روزنامه نگاری تعریف شده است، گفت: شش فرم اصلی شامل خبر، گزارش خبری، گزارش، مصاحبه، یادداشت (سرمقاله و مقاله) و نقد است و سه فرم مکمل عبارتند از  طنز، عکس و کاریکاتور (طرح). تیتر هم یک فرم عمومی و مربوط به همه فرم های قبلی است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان اینکه همه فرم های استاندارد روزنامه نگاری به جز طنز و کاریکاتور در این خبرگزاری کار شده است، اظهار داشت: همکاران خبری در سرویس طرح و گرافیک و سرویس چندرسانه ای به تولید و انتشار طرح های خبری، اینفوگرافیک، فتوتیتر، پاراکتاب، پوستر خبری، کلیپ های صوتی و تصویری و شیوه های نوین خبری دیگر توجه داشته و این محصولات خبری ضمن رعایت شوون حوزوی و آداب طلبگی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

تقویت طنزنویسی از سوی نویسندگان حوزوی

وی با اشاره به اینکه باشگاه نویسندگان رسا در زمینه های یادداشت نویسی، گزارش نویسی، مقاله و سرمقاله نویسی فعالیت خود را آغاز کرده است، عنوان کرد: مقاله‌ها به علت طولانی و علمی بودن کمتر مورد توجه مخاطبان سایت های خبری قرار می گیرند، بنابراین تدبیری اندیشیده شده تا مقاله های علمی اندیشمندان حوزوی به صورت کوتاه، موجز، دارای فایده و قابل فهم برای عموم تنظیم و منتشر شود. به همین سبب در موسسه رسا فرم خبری «گزارش مقاله» توسط دبیران پایگاه تخصصی وسائل (فقه حکومتی) به کار گرفته شده است.

پرداختن به قالب طنز از سوی خبرگزاری رسا

مدیرعامل خبرگزاری رسا یکی از دغدغه های این خبرگزاری رسا را پرداختن به قالب خبری طنز توصیف کرد و با ارائه تعریفی از «طنز» ابراز داشت: طنز نویس خبری با استفاده از فشار افکار عمومی سعی می کند مشکلات و نواقص را اصلاح کند و نباید با هجو اشتباه گرفته شود، چراکه هجو از دیدگاه فقهی آن نوشته ای است که به قصد تخریب جایگاه اشخاص در نزد عموم، معایب شان را بازگو می کند و یکی از محرمات خبری به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه طبق برخی تحقیقات، پشت کاریکاتورهای موهن غرب نیت تشویه چهره اسلام نهفته است، به تشریح چگونگی اسلام هراسی از طریق انگاه سازی در مقوله های افراطی گری، خشونت، بدویت، نادیده گرفتن حقوق بشر و گرایشات غیر عقلانی مورد ادعای این کاریکاتورها پرداخت و بیان داشت: نشریه ها و سایت های غربی با انتشار کاریکاتورهای موهن درصدد تخریب چهره اسلام هستند.

حجت الاسلام محققی طنز را دارای رابطه مستقیم با تحمل دولت ها ارزیابی و خاطر نشان کرد: مقوله طنز در رژیم منفور پهلوی از سوی دولت های وقت محدود می شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد بسزایی داشت.

علت عدم استقبال خبرگزاری ها از «طنز»

مدیرعامل خبرگزاری رسا با بیان اینکه امروزه طنز نویسی بیشتر در مطبوعات و رسانه های مکتوب رواج دارد، ابراز داشت: این موضوع ناشی از این است که بر تحریریه خبرگزاری ها فضایی جدی حاکم است؛ سیاست گذاران و مسؤولان خبرگزاری ها نیز محتاطانه برخورد کرده و از مسؤولیت طنزپردازی شانه خالی می کنند. تحریریه ها نیز طنز نویسی را کاری غیر حرفه ای تلقی می کنند. شاید هم عموم مخاطبان خبرگزاری ها از طنز استقبال چندانی نکنند.

وی "خیرخواهی و قصد اصلاح" را عنصر اصلی طنز نویسی معرفی کرد و با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نقد با اهانت، تخریب و بدگویی متفاوت است و انتقاد آن ارزشيابىِ منصفانه‌اى است كه يك آدم كارشناس مي كند، گفت: بر این اساس، در طنز انتقادی، دلسوزی و خبرخواهی وجود دارد و نقد نویس، هنگام نشان دادن ضعف ها و نقض ها، نقاط مثبت و امتیازات نقد شونده را می بیند و دنبال تسویه حساب شخصی و جناحی، کینه توزی و دشمنی نیست.

حجت الاسلام محققی استلزامات طنز را دروازه بانی خبر توسط دبیر، رعایت اصول حرفه ای و پرهیز از تعجیل عنوان کرد و با اشاره به خطوط قرمز در طنز گفت: در طنزنویسی باید مراقب بود تا خدشه ای به مقدسات، رسوم ملی، حساسیت های قومیتی، امنیت ملی وارد نشود.

با استفاده از طنز می توان قدرت نظام را تقویت و روحیه دشمن را تضعیف کرد

مدیرعامل خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه با استفاده از طنز می توان قدرت نظام را تقویت کرد، بیان داشت: در قضایایی که رسانه های بیگانه سعی می کنند اقتدار سیاسی و امنیتی نظام را بشکنند، این موضوع می طلبد که رسانه های داخلی به نوعی با مقاومت و حمایت از نظام، اقتدار آن را حفظ کنند؛ با توجه به اینکه تولید محتوا در این زمینه دشوار است، یکی از زمینه هایی که می توان از آن برای دفاع در برابر تهاجم تبلیغی شبکه های ماهواره ای و سایت های معاند استفاده کرد، مقوله طنز است. در چنین فرضی چه بسا ورود هجو به طنز نویسی نیز مباح شود؛ زیرا بر اساس نظر فقیهان و مراجع تقلید، هجاء مشرکان و شمردن عیوب برای تضعیف روحیه دشمن، از موارد استثنای حرمت هجو می باشد./841/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات